Mai mult de jumătate dintre angajații moldoveni spun că au fost contactați în vacanță de către colegi și manageri pentru a rezolva situații care apar la birou, iar aproximativ 70% își verifică e-mailul de serviciu în concediu, arată un studiu realizat de Undelucram.md, platforma online a angajaților din Moldova și parte a WhereWeWork, una dintre cele mai importante rețele de recrutare online și employer branding din Europa Centrală și de Est.
Sondajul a fost realizat în perioada 1– 8 septembrie anul acesta, iar la întrebări au răspuns 11.410 angajați cu vârsta cuprinsă între 18-65 ani din Republica Moldova, România, Bulgaria, Grecia și Ungaria.
Potrivit studiului, în jur de 75% dintre moldoveni au avut concediu anul acesta, iar din restul de 25% care nu avut concediu doar 3% intenționează să aibă vacanță în următoarele trei luni. Numărul celor care au avut vacanță în acest an este similar și la nivel regional, variind între 78% (Bulgaria) și 83% (Ungaria).
În ceea ce privește durata concediului, 31% dintre angajații moldoveni și-au luat liber anul acesta pentru mai mult de 15 zile lucrătoare, aproape 22% între 10 și 14 zile lucrătoare, 18% au solicitat concediu pentru mai puțin de 5 zile lucrătoare, iar 12% pentru 10 zile lucrătoare. Concediul pentru 5-9 zile lucrătoare a fost cel mai solicitat în România și Bulgaria, iar în Grecia și Ungaria cei mai mulți salariați au optat pentru mai puțin de 5 zile lucrătoare (22% în Grecia și 24% în Ungaria).
Studiul mai arată că angajații din Republica Moldova sunt cel mai des contactați în vacanță pentru a rezolva sarcini de serviciu și care rezolvă ce li se solicită – 56% dintre salariații moldoveni fac acest lucru. În același timp, 72 la sută dintre salariații moldoveni își citesc e-mailul de la job în vacanță. La nivel regional, cel mai mic procent al angajaților care își verifică e-mailul de serviciu în concediu este în Bulgaria (52%).
„Sondajul ne arată cifre despre un trend accelerat de pandemie și care în engleză se numește workation – adică obiceiul de a lucra în vacanță. Pentru freelanceri este un mod de viață, la fel pentru cei cărora le place foarte mult ceea ce fac sau pentru cei care se simt mai confortabil să rezolve anumite situații de muncă când sunt în concediu în loc să aibă un inbox plin când revin la birou. Dar, mai mult de jumătate dintre angajații moldoveni sunt deranjați de situație, ceea ce este îngrijorător. Însă, tot din sondaj aflăm că în jur de 44% dintre angajați au vorbit cu managerii și problema s-a remediat. Astfel, este esențial ca angajații să vorbească fără teamă”, spune Costin Tudor, CEO
Potrivit sondajului, 59% dintre angajații moldoveni au spus că au reușit totuși să se relaxeze și să se deconecteze în vacanță de la sarcinile de serviciu. La nivel regional, cei mai mulți angajați care au reușit să se relaxeze în vacanță sunt cei din Ungaria (71%).
Dintre cei 11.410 respondenți din cele cinci țări, 6.082 sunt și părinți, iar studiul arată că în Republica Moldova este cel mai mare procent al angajaților părinți care au lucrat cu copiii de acasă și nici nu au reușit să plece în vacanță – 25% dintre respondenți. Tot 25% dintre părinți spun că au trimis copiii la after school timp de câteva săptămâni, iar în restul săptămânilor copiii au fost implicați în alte activități (de exemplu, au mers la bunici, tabere urbane, vacanța întregii familii).
În privința gestionării timpului copiilor pe perioada școlii, Republica Moldova se evidențiază cu cel mai mare procent care primește ajutor de la rude – aproape 72% dintre părinți sunt ajutați de bunici sau alte rude apropiate.
Despre Undelucram.md
Undelucram.md face parte din rețeaua de platforme de employer branding și recrutare online WhereWeWork.com, una dintre cele mai importante din regiunile CEE și MENA, cu peste 1,5 milioane de angajați la nivel regional. Prin platformele sale, rețeaua WhereWeWork.com are ca obiectiv transparentizarea pieței muncii în cele 14 țări în care operează, aceasta punând la dispoziție informații și instrumente atât pentru angajați cât și pentru companii. Platforma are la bază algoritmi de machine learning și date agregate despre utilizatori cu ajutorul cărora potrivesc interesele candidaților din piața muncii cu cele ale angajatorilor.