Expertul economic Veaceslav Ioniță atrage atenția asupra unei probleme tot mai acute în Chișinău: creșterea alarmantă a numărului de autoturisme. Conform acestuia, în prezent, aproximativ 26% din spațiul urban destinat transportului este ocupat de mașini, față de doar 18,3% în 2015. Această expansiune a parcului auto a dus la blocaje de trafic și la crearea unor parcări improvizate pe drumurile publice.
Comparând Chișinăul cu alte orașe din Republica Moldova, Ioniță subliniază diferențele semnificative, amintind că localități mai mici, precum Ceadâr-Lunga și Hâncești, au doar 1% din spațiul urban ocupat de autoturisme. În schimb, în Chișinău, densitatea autoturismelor este de 50 până la 100 de ori mai mare.
Pentru a combate această problemă, expertul sugerează implementarea unei taxe de parcare pentru locurile publice, fondurile obținute fiind direcționate către subvenționarea transportului public. În primii ani, această taxă ar putea aduce între 100 și 200 de milioane de lei anual, ceea ce ar descuraja utilizarea autoturismelor și ar stimula cetățenii să folosească transportul în comun.
Ioniță face referire la modelul Tokyo, unde transportul public satisface 93% din nevoile de deplasare ale locuitorilor, iar densitatea de autoturisme este mult mai scăzută decât în Chișinău. „Densitatea autoturismelor în Chișinău a devenit o provocare majoră. Este momentul să adoptăm măsuri concrete pentru a reda orașului funcționalitatea și a combate blocajele de trafic. Introducerea unei taxe de parcare și sprijinirea transportului public ar fi un pas esențial în această direcție. Fără aceste măsuri, riscul ca orașul să devină complet sufocat crește semnificativ”, conchide Veaceslav Ioniță.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Telegram.