Trei colecții de haine adaptate necesităților persoanelor cu dizabilități au fost create și lansate pentru prima dată în Republica Moldova cu participarea designerilor autohtoni și a femeilor cu dizabilități. Evghenii Hudorojcov, Ana Popova și Duca Clothing s-au alăturat campaniei UNFPA „Combatem stigma cu stil” și au creat articole vestimentare ajustate nevoile femeilor cu dizabilități, adică stilate și comode în același timp.
Întrebat ce l-a motivat să se implice într-un astfel de proiect, designerul Evgheni Hudorojcov a spus:
„În primul rând motto-ul nostru ca designeri este să facem lumea mai frumoasă prin ceea ce creăm. Scopul meu principal a fost să transmit stare de bine și confort acestor persoane, iar în al doilea rând, un moment foarte important pentru noi, ca brand, este să combatem stigma și prejudecățile. În viziunea noastră, noi toți suntem atipici, doar că fiecare în modul lui, de aceea nu facem diferențe între oameni”.
Potrivit designerilor, o haină adaptată necesităților persoanelor cu dizabilități este cea care poate fi îmbrăcată mai ușor, spre exemplu, are lipici sau magneți în loc de nasturi tradiționali, are decolteuri mai largi, se bazează pe stofe naturale și, în același timp, poate fi acomodată la diverse situații.
Lansarea celor trei colecții de rochii, costume și pijamale la Chișinău a inclus un defileu la care au participat 15 femei și fete cu dizabilități. Ele mărturisesc că a fost o experiență unică, prin care s-au simțit la egalitate cu ceilalți, iar necesitățile lor au fost luate în considerare.
Campania „Combatem stigma cu stil” a fost desfășurată în perioada septembrie-decembrie de către Fondul Națiunilor Unite pentru Populație (UNFPA) în parteneriat cu ZIPHOUSE, Asociația Producătorilor din Industria Ușoară (APIUS) și Asociația „MOTIVAȚIE” în Moldova. Campania a inclus mai multe acțiuni de sensibilizare publică printre care participarea persoanelor cu dizabilități la „Moldova Fashion Days”, organizarea unui Hackaton pentru 20 de tineri designeri, care au conceput schițe vestimentare ajustate, elaborarea a trei colecții vestimentare în baza lor, precum și promovarea vocilor persoanelor cu dizabilități în mass-media.
Sursa: sinteza.org