Piața nordică atrage exportatorii de miere din Moldova, datorită prețurilor competitive și reputației pentru plăți sigure și în timp util. În acest context, patru producători moldoveni au participat recent la o misiune comercială în Suedia și Danemarca, pentru a înțelege specificul pieței nordice, de a cunoaște preferințele consumatorilor, cerințele importatorilor, precum și posibilitatea de a explora noi canale de distribuție.
Noi oportunități pentru mierea moldovenească: ce oferă piața scandinavă?
Activitatea a fost organizată de proiectul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID) Competitivitate și Reziliență Rurală, în parteneriat cu Open Trade Gate Sweden și Asociația Exportatorilor de Miere din Moldova și a oferit participanților ocazia de a descoperi atât oportunitățile, cât și provocările pieței nordice.
Totodată, exportatorii au aflat detalii despre traseul complex pe care mierea moldovenească îl parcurge până ajunge pe rafturile supermarketurilor din Suedia și Danemarca.
„Accesul la supermarketurile din țările scandinave se face prin contracte directe sau distribuitori, dar impune certificări stricte de siguranță alimentară, precum BRC sau IFS și conformitate socială conform standardelor BSCI. Listarea este posibilă doar de două ori pe an, în perioade prestabilite, iar furnizorii trebuie să prezinte informații despre preț, logistică, prognoze de vânzări și planuri de promovare”, explică Tatiana Burca, director marketing și export în cadrul proiectului USAID Competitivitate și Reziliență Rurală.
Posibilităţi pentru exportatorii moldoveni
În prezent, exportatorii moldoveni de miere nu dețin toate certificările necesare pentru a livra mierea direct în rețelele de supermarket din țările scandinave.
„În termen scurt și mediu, cu investiții mai reduse, exportatorii de miere din țara noastră au posibilitate de accesare a piețelor nordice prin mărci private și prin intermediul distribuitorilor. Datele arată că segmentul de mărci private avansează mai repede decât cel al brandurilor individuale ale producătorilor, fiind mai accesibil ca preț. Trebuie să ținem cont de faptul că logistica până în țările scandinave și cea internă, adaosurile distribuitorilor și investițiile în marketing pot ajunge, uneori, să reprezinte până la două treimi din prețul de raft”, estimează Tatiana Burcă.
Exportatorii de miere din Moldova trebuie să țină cont de faptul că majoritatea consumatorilor din Danemarca și Suedia sunt sensibili la preț pentru această categorie de produse. Deși volumul consumului de miere nu a scăzut în ultimii trei ani, profilul cumpărătorilor s-a schimbat, aceștia orientându-se tot mai mult spre produse mai accesibile ca preț.
Mierea autohtonă este cea mai apreciată de consumatorii locali
Pentru consumatorii locali, mierea autohtonă este cea mai apreciată. Aceasta este urmată de mierea provenită din țări din cadrul Uniunii Europene. Mierea importată din afara UE este utilizată predominant în mixuri și se vinde sub mărci private în categorii de preț mai accesibile pentru consumatori.
În segmentul mierii importate, principalele surse de concurență pentru Moldova pe piața nordică sunt mierea din Ungaria, România, Bulgaria și Ucraina, ultima influențând puternic nivelul prețurilor, în special, pe segmentul mierii poliflore. De asemenea, există importuri de miere din țări îndepărtate, precum Argentina și Mexic.
În ciuda competiției acerbe cu mierea produsă în țările vecine, colaborarea cu consolidatorii rămâne posibilă. Totuși, cerințele sunt foarte stricte și includ necesitatea unor analize detaliate, precum LC-HRMS, NRM și C13, efectuate în laboratoare recunoscute, cum ar fi Intertek, Eurofins sau QSI.
Datele statistice arată că, în ultimii ani, s-a înregistrat o scădere a prețului pentru mierea moldovenească exportată. Dacă în 2021-2022 prețul mediu de export era de 3,7 dolari/kg, în 2024 mierea se vinde în mediu la un preț de 2,6 dolari/kg. Mierea moldovenească este exportată preponderent în vrac. În perioada ianuarie–octombrie, 2024 Moldova a exportat 3150 tone de miere. Mai mult de jumătate din această cantitate a fost exportată în România (957 tone) și Italia (637 tone). Mierea din Moldova a ajuns și către destinații îndepărtate precum Norvegia și Canada.
Deși accesul pe piața nordică este provocator, cu cerințe stricte și o competiție intensă, aceasta reprezintă o oportunitate semnificativă pentru exportatorii de miere din Moldova. Investițiile în certificări de siguranță alimentară și conformitate socială, adaptarea la preferințele consumatorilor și explorarea segmentului de mărci private pot deschide noi uși pentru produsele moldovenești.
Zece producători de miere din R. Moldova, autorizați pentru export în Uniunea Europeană
Zece producători de miere de albine din Republica Moldova au obținut în luna octombrie 2024 dreptul de a exporta pe piața Uniunii Europene, fiind listați în sistemul TRACES NT al UE.
Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA) a colaborat strâns cu acești producători și exportatori în 2024 pentru a implementa noile modificări legislative europene. „Producția apicolă din Republica Moldova este în continuă dezvoltare, iar piața Uniunii Europene este prioritară pentru noi”, afirmă ANSA.
Instituția îndeamnă toți producătorii de miere și produse apicole din Republica Moldova care doresc să exporte în Uniunea Europeană să depună solicitări la ANSA pentru autorizarea exportului pe piața comunitară.
Sectorul apicol al Moldovei produce anual, în medie, 3.700 tone de miere, din care circa 70% este destinată exportului. Uniunea Europeană reprezintă principala piață pentru produsele apicole moldovenești, cu aproximativ 90% din exporturi, echivalentul a 2.200 tone de miere anual.
În 2023, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare a investit peste 100 de milioane de lei în sectorul apicol, oferind subvenții pentru procurarea utilajelor, echipamentelor, roiurilor și reginelor. Dintre cele 73 de cereri depuse pentru subvenționare în avans, cel puțin jumătate au fost destinate investițiilor în apicultură. În prezent, în Republica Moldova sunt 9.421 de apicultori autorizați, dintre care 3.319 au formă juridică de activitate, având pașaport de stupină. Aceasta demonstrează un angajament puternic pentru dezvoltarea sectorului apicol și creșterea competitivității pe piața internațională.