Peste 1,2 milioane de abonamente sunt vândute anual, în medie, după instituirea tarifului unic de 6 lei pentru călătoria cu troleibuzul și autobuzul în municipiul Chișinău, în iulie 2022.
Tot atunci au fost introduse noi tipuri de abonamente, diferențiate în funcție de categoria de călător și perioada de valabilitate. Noul concept a dus la o creștere semnificativă a cererii, comparativ cu media anterioară de doar 215 mii de abonamente vândute anual.
Despre cele mai solicitate tipuri de abonamente și tendințele privind plata în transportul public municipal a vorbit pentru IPN șefa Serviciului analiză și prognoză din cadrul Regiei Transport Electric Chișinău, Lidia Golomoz, transmite goodnews.md cu referire la Știri.md.
Interes sporit
Până la ajustarea tarifului, 80% dintre călători procurau bilet unic, iar 20% circulau cu abonamente. În prezent, 38% dintre călători cumpără bilet unic și 62% utilizează abonamente. Responsabila de la RTEC precizează că veniturile întreprinderii au crescut cu circa 98%, fiind influențate de numărul tot mai mare al abonamentelor vândute.
Lidia Golomoz menționează că procurarea unui abonament le permite pasagerilor să facă economii considerabile, costul unei călătorii cu abonamentul fiind chiar mai mic decât înainte de ajustarea tarifului – 1,74 lei.
Totodată, în urma implementării noii politici tarifare, numărul anual al persoanelor care utilizează troleibuzele pentru deplasarea în orașul Chișinău și suburbiile acestuia a crescut de la 121 de milioane la 182 de milioane de pasageri.
Cine cumpără abonamente?
Cel mai mare număr de abonamente vândute anual îl reprezintă cele lunare pentru călători generali. Abonamentele trimestriale și semestriale sunt procurate, preponderent, de către studenți, elevi și personalul din domeniul învățământului. Astfel, tendința de achiziționare a acestora se manifestă mai pronunțat în luna septembrie, la începutul anului de studii, și în luna februarie, după sărbătorile de iarnă. Acest indicator scade cu 15-20% în perioada de vară, când elevii se află în vacanță.
Din numărul total de abonamente comercializate anual, abonamentele lunare pentru călători generali sunt achiziționate în proporție de 65%, cele pentru elevi – 25% și studenți – 12%. Abonamentele trimestriale pentru elevi reprezintă 48%, pentru călători generali – 33% și studenți – 20%. Cât privește de abonamente semestriale, cele pentru elevi constituie 50% din totalul vânzărilor, pentru călători generali – 21%, studenți – 20%, iar pentru personal din domeniul învățământului – 10%.
Gratuități și înlesniri
Numărul călătorilor cu gratuități depline a crescut semnificativ după ajustarea tarifului. Anterior, aceștia reprezentau 9% din totalul pasagerilor transportați, acum ponderea lor a ajuns la 35%. Pe lângă pensionarii pentru limită de vârstă, călătoresc gratuit elevii din clasele I-IV, fiind eliberate anual 45 de mii de astfel de abonamente.
De asemenea, înlesniri la procurarea abonamentelor sunt stabilite pentru elevii din treptele gimnazială și liceală, studenții, personalul din domeniul medical și cel din domeniul învățământului, familiile cu mulți copii, capii de familii monoparentale, pensionarii din alte categorii.
(Ne)achitarea călătoriei
Deși numărul pasagerilor care achită taxa de călătorie a crescut în medie cu 9%, între anii 2022 și 2025, fenomenul călătorilor care se eschivează de la plata biletului în transportul public municipal rămâne constant.
Unii pasageri recurg la diferite trucuri pentru a evita plata: fac xerox la abonamente și le acoperă cu o folie, astfel încât falsul să fie mai greu de observat, îndeosebi atunci când troleibuzul este aglomerat. Șefa Serviciului analiză și prognoză precizează că aceste tentative sunt descoperite operativ, întrucât taxatorii cunosc modelul de abonamente care se dă în circulație și sunt instruiți să identifice imediat falsurile.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Telegram