Constantin Babuc, mereu cu energie, zâmbet pe buze și caietele pline de notițe, studiază adesea până târziu în noapte, în timp ce diplomele și medaliile de pe peretele din camera sa arată cât de mult îi place ceea ce face. Acesta, fiind un olimpic internațional la matematică, biologie și fizică, își împărtășește parcursul academic și motivațiile care l-au condus către atât de multe succese. Constantin ne-a vorbit despre pasiunea sa pentru științe, despre provocările întâmpinate, dar și despre planurile sale de viitor în Moldova.
„Matematica îmi reușea mai bine decât altor elevi, așa că am început să particip la olimpiade din clasa a IV-a”, spune Constantin. Această afinitate pentru matematică l-a condus natural către fizică. Din clasa a VI-a, elevul a început să participe și la olimpiadele organizate la această disciplină. „Biologia însă mi s-a părut interesantă și am îndrăgit-o mai mult abia după prima mea Olimpiadă Internațională de Biologie care a avut loc în vara de după clasa a IX-a.”
„Nu mă pregătesc din timp pentru partea practică a olimpiadelor”
Pentru a excela la olimpiadele internaționale, Constantin urmează o rutină riguroasă de studiu. „Pentru olimpiadele internaționale de biologie m-am pregătit dintr-un manual de universitate. Studiam câte un capitol pe zi. Pentru partea practică nu mă pregătesc din timp, în schimb, datorită teoriei pe care o știu, pot să-mi imaginez cum să o fac corect pe loc. La matematică, rezolv probleme din diferite articole de profil. La fizică, mă pregătesc similar, prin rezolvarea problemelor din articole de specialitate străine, inclusiv din revista Kvant,” detaliază Constantin. „Taberele de pregătire organizate de Ministerul Educației de doar două săptămâni din păcate nu au o influență semnificativă asupra rezultatului final, așa cum mi-aș fi dorit”, reiterează absolventul.
Pe parcursul anilor de participare la olimpiade, rutina lui Constantin a evoluat de la o învățare intensă la o abordare mai concentrată și eficientă. „La început era doar multă învățare, dar acum, având un bagaj mare de cunoștințe, este mai ușor. Acum mă concentrez doar pe punctele slabe. La începutul clasei a 10-a, îmi trebuiau câteva zile pentru a studia un capitol. Acum, câteva ore e de ajuns”, explică el.
Prima participare la o Olimpiadă Internațională în Qatar
„Prima mea olimpiadă internațională a fost în 2019, la Olimpiada Internațională de Științe pentru Juniori din Doha, Qatar. Eram parte dintr-o echipă de șase oameni și am reprezentat Moldova. Categoria «Juniori» înseamnă că vârsta maximă a participanților era de 16 ani. Eu eram cel mai mic, cu un an mai mic decât restul participanților”, își amintește Constantin cu nostalgie.
Tânărul își amintește că nu a realizat seriozitatea competiției până în ziua zborului. „Mă pregăteam, dar nu simțeam gravitatea situației, ceea ce poate m-a ajutat să trec mai ușor prin această experiență fără să mă stresez. Am fost surprins când am primit medalia de bronz, pentru că nu aveam un punct de referință, nu știam la ce să mă aștept”, adaugă el.
Un aspect care l-a ajutat să depășească tensiunea a fost faptul că la Olimpiada Internațională de Științe pentru Juniori există o probă practică desfășurată în echipă. „Faptul că am colaborat cu alți colegi m-a ajutat să nu fiu atât de stresat și să mă pregătesc mai bine decât ar fi fost în caz contrar,” lămurește Constantin.
Structura tipică a unei Olimpiade Internaționale
Programul unei olimpiade internaționale este destul de diferit, fiecare țară având propriile sale tradiții și mod de organizare. „De obicei, ajungem cu o zi înainte de deschiderea oficială. A doua zi este ceremonia de deschidere, iar următoarea zi este, de obicei, dedicată traducerii subiectelor de către profesori, în timp ce elevii sunt liberi să participe la activități și excursii. Urmează zilele de concurs, fie teoretic, fie practic, intercalate cu alte activități de socializare și vizite culturale”, detaliază tânărul.
„În ultima zi, toată lumea strânge semnături, schimbă numere de telefon și își face grupuri pe WhatsApp sau Telegram pentru a continua să comunice după olimpiadă. Practic petrecem o săptămână acolo, dar doar două zile sunt dedicate concursului propriu-zis, iar restul timpului este folosit pentru activități și socializare”, adaugă el.
Oportunitățile oferite de Olimpiadele Internaționale
După experiența primei olimpiade, Constantin a realizat cât de valoroase sunt aceste competiții nu doar pentru cunoștințele acumulate, ci și pentru conexiunile internaționale pe care le poți stabili. „Olimpiadele sunt niște oportunități foarte bune de a comunica cu oameni din alte țări, de a face noi cunoștințe și de a afla lucruri noi despre alte sisteme educaționale și ramuri științifice”, spune Constantin.
„După olimpiade, adesea comunic cu alți participanți. De exemplu, am o colegă din România care a luat medalia de bronz la Olimpiada Internațională de Biologie și mi-a cerut sfaturi despre pregătire”, adaugă el. Constantin este, de asemenea, implicat în proiecte internaționale. A depus actele pentru a desfășura cercetări în medicină împreună cu alți studenți și elevi de peste hotare, într-un proiect organizat de către echipa de tineri care au fost voluntari la Olimpiada Internațională de Biologie din acest an.
„Învăț pentru că îmi este interesant”
În parcursul său academic, Constantin a întâmpinat și momente de descurajare, mai ales legate de calitatea verificării. „La una dintre olimpiade, fiind sigur de rezolvările pe care le-am oferit problemelor și având suficient timp pentru verificare, am fost indignat când au fost afișate rezultatele. La o problemă la care eram cert că merit punctaj maxim, având o rezolvare similară celei din baremul de corectare, nu am primit niciun punct. După o contestare lungă și tensionată, am reușit să-mi revendic punctajul maxim, dar aceste practici descurajează elevii ce participă la olimpiade”, povestește el.
Motivația lui Constantin vine din pasiunea sa pentru învățătură și sprijinul părinților săi. „Pe de o parte m-au sprijinit părinții mei, fiind din domeniul educației – mama, directoare de liceu, și tata, fost director de școală. Pe de altă parte, învăț pentru că îmi este interesant și motivația vine de la sine”, concluzionează el.
Rolul profesorilor și mentorilor în succesul academic
Profesorii și mentorii au avut un rol semnificativ în succesul lui Constantin. „Profesoara de matematică, doamna Șerbănescu Ludmila, m-a pus pe calea excelenței academice ajutându-mă să particip la etapa municipală la matematică în clasele a V-a și a VI-a. În anii de liceu, domnul Marcel Teleucă m-a ghidat mult la matematică. Abilitatea de a lucra independent este vitală. La școală, studiez doar o cantitate mică de informație, dar cu idei valoroase, iar majoritatea lucrului îl fac acasă, independent. La biologie și fizică, m-am pregătit mereu singur, fără prea mult ajutor din partea profesorilor”, spune Constantin.
Gestionarea timpului și hobbyurile lui Constantin
Gestionarea timpului este esențială pentru Constantin. „Aveam «noroc» de faptul că învățam la Orizont Durlești, astfel încât îmi lua câte două ore pe drum și reușeam să repet câte o temă în fiecare dimineață. Acasă rezolvam exercițiile corespunzătoare temelor citite pe drumul spre școală, iar în pragul olimpiadei dedicam și mai mult timp, studiind zile întregi”, spune el. De asemenea, tânărul participa la cercurile de pregătire care se desfășurau chiar în timpul orelor obișnuite de școală.
În afara studiilor și olimpiadelor, Constantin are și hobbyuri. „În fiecare seară de luni particip la quiz-ul Clubului Moldovenesc de Jocuri Intelectuale. Pe timpuri, făceam box, iar duminică făceam voluntariat la Momentum, unde elevii olimpici ajutau elevii mai mici care întâmpinau dificultăți la disciplinele școlare”, povestește el.
Experiența de la olimpiadele din diferite țări
Pentru tinerii care aspiră să participe la olimpiadele internaționale Constantin are câteva sfaturi valoroase. „Cel mai important este să-ți dai seama dacă într-adevăr ai nevoie de olimpiadele internaționale. Dacă faci ceva ce nu-ți place, atunci nu vei reuși. Un profesor bun poate avea un rol major, dar și îndrumarea părinților este necesară. Dacă îți place ceea ce faci, nu-ți va părea rău că ai participat la olimpiade”, subliniază el.
Constantin a participat la olimpiade internaționale în diverse țări, printre care Qatar, Portugalia, Armenia, Turcia, Japonia și Kazahstan. „Cel mai mult m-a impresionat Japonia, pentru că este o țară extrem de diferită, cu o infrastructură bine gândită și cu o cultură foarte interesantă”, spune el.
Niciuna dintre olimpiadele la care a participat pe parcursul timpului nu i s-a părut deosebit de dificilă. „Toate mi s-au părut la nivel,” spune Constantin. Totuși, Olimpiada Internațională de Biologie din 2024, desfășurată în Kazahstan, a fost una dintre cele mai memorabile experiențe pentru Constantin. „A fost foarte bine organizată, iar subiectele au fost interesante și diferite de ceea ce am întâlnit în anii precedenți. De asemenea, voluntarii au fost foarte prietenoși și bine informați, spre deosebire de experiențele mai puțin plăcute din trecut, când unii voluntari nu știau exact ce trebuie să facă sau cum să ne ajute”, își amintește tânărul.
„Chiar dacă a fost ultima mea olimpiadă, nu aș spune că a fost mai specială din acest motiv, ci mai degrabă datorită modului excelent în care a fost organizată și a atmosferei generale,” adaugă Constantin.
Cum a fost bacalaureatul pentru Constantin
În ciuda succeselor sale la olimpiadele internaționale, Constantin a trebuit să facă față și examenului de bacalaureat. „Am dat doar bacul la limba și literatura română. La matematică și biologie am fost eliberat datorită rezultatelor de la olimpiadele naționale, iar la engleză am fost scutit datorită examenului TOEFL. Pentru limba română m-am pregătit singur folosind caietele de teste tipice pentru bac”, explică el.
Constantin recunoaște că pentru olimpici examenul la limba română poate fi mai dificil. „La română trebuie să scrii răspunsuri care să aibă și o formă estetică, nu doar logică, iar noi, cei de la disciplinele reale, suntem mai obișnuiți să fim conciși și concreți. Din această cauză se pierd uneori puncte importante”, subliniază el. Cu toate acestea, Constantin a reușit să ia nota maximă la examenul de la limba și literatura română.
„Vreau să rămân în Moldova”
Deși a excelat la olimpiade, Constantin nu își dorește să studieze în Europa sau SUA. „Intenționez să lucrez aici, în Moldova. Viața în SUA nu are sens pentru mine, deoarece este mai dificilă din punctul meu de vedere. Vreau să studiez medicina aici, la USMF „Nicolae Testemițanu,” unde mă pot dezvolta și pot face cercetare”, precizează absolventul.
Constantin consideră că domeniul STEM în școlile din Moldova trebuie reformat. „Cel mai important este ca sistemul să fie modernizat. Domeniul științific nu-l poți moderniza fără să simplifici subiectele pentru majoritatea elevilor. Totuși, elevii de performanță ar trebui să aibă opțiunea de a studia la un nivel avansat”, conchide Constantin.