• Ultimile stiri
  • Politică
  • Social
  • Economic
  • Externe
  • Life & style
Arhive
  • noiembrie 2025
  • octombrie 2025
  • septembrie 2025
  • august 2025
  • iulie 2025
  • iunie 2025
  • mai 2025
  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • decembrie 2024
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • februarie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • mai 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • noiembrie 2019
Good News
Good News
  • Ultimile stiri
  • Politică
  • Social
  • Economic
  • Externe
  • Life & style
  • Social

Noua identitate a Chișinăului. Cum poate fi dezvoltat turismul

  • 19 aprilie 2022
  • 4 minute read
Total
0
Shares
0
0
0

Prin ce este cunoscut Chișinăul peste hotarele Moldovei? Cu ce este asociat orașul în rândul locuitorilor săi? Sunt întrebări la care au încercat să găsească răspunsuri autorii proiectului Strategiei de dezvoltare socio-economică și spațială durabilă a municipiului, în cadrul unui sondaj efectuat printre chișinăuieni și oaspeții capitalei. Unul dintre capitolele Strategiei se referă la dezvoltarea identității municipiului, în baza valorilor sale istorice și culturale, și are drept scop final îmbunătățirea calității vieții, astfel încât capitala să devină confortabilă pentru localnici și atractivă pentru turiștii din alte țări.

În faza de pregătire a proiectului, a fost realizat un chestionar printre locuitorii Chișinăului și oaspeții străini. Aceștia au trebuit să aleagă care sunt componentele ce definesc orașul și ar trebui să fie păstrate sau restabilite în următorii ani. Cei mai mulți dintre localnici și turiști au menționat:

  • Potențialul natural (grădina publică „Ștefan cel Mare și Sfânt”, parcul Catedralei, parcul „Valea Morilor”, parcul „Valea Trandafirilor”)
  • Arhitectura (Primăria, Porțile orașului, Circul, „Romanița”)
  • Piața Centrală
  • Chișinău – oraș IT
  • Bucătăria națională și vinul
  • Festivalurile naționale ale vinului, artizanatului și culturii populare

Autorii Strategiei au discutat și cu mai mulți experți economici, care au enumerat sferele care ar trebui dezvoltate. Aceștia s-au referit la:

  • Servicii de dezvoltare a produselor IT și comunicații
  • Vinificația, turismul vinicol, gastronomic și rural
  • Turismul medical (stomatologic, de reabilitare, etc)
  • Fabricarea produselor textile
  • Fabricarea produselor alimentare
  • Servicii de construcții (antreprenoriat și subantreprenoriat)
  • Arta modernă: arhitectura, pictura, cinematografia
  • Studiile superioare
  • Industriile creative (fotografie, e-commerce, design graphic, animație, digital marketing, Centre de Producții Media, etc.)

Majoritatea experților au declarat că trebuie acordată  mai multă atenție învățământului superior din Chișinău, întrucât existența unor universități puternice, atât din punct de vedere al programelor de învățământ, cât și al activității de cercetare, este un factor de atracție important pentru tineri.

Autorii proiectului afirmă că, în secolul XXI, marile orașe ale lumii concurează pentru oameni, aceasta fiind și una dintre provocările Chișinăului. Pentru a-i motiva pe cei mai buni specialiști și tinerele talente să rămână aici, Capitala trebuie să-și dezvolte identitatea în baza valorii sale istorice, unicității și potențialului său, care va genera o percepție pozitivă  atât în rândul cetățenilor, cât și în rândul potențialilor investitori și turiști.

În context, autorii Strategiei propun trei scenarii de dezvoltare a Chișinăului și a identității sale.

1) Consolidarea bazelor actuale ale identității și crearea condițiilor pentru conservarea lor. Sincronizarea cu pași ulteriori a aspectului Chișinăului cu tendințele mondiale în domeniul culturii, științei și tehnologiilor, astfel încât orașul să aibă avantaje competitive la nivelul percepției spațiului.

La nivelul conștiinței locuitorilor, patrimoniului arhitectural și a documentelor istorice, se păstrează informații și idei dispersate despre oraș, istoria și rolul lui semantic. De asemenea, în sursele accesibile există puține informații despre mitologia Chișinăului: istorii despre origine, legende orășenești etc.

2) Crearea unei istorii urbane unice și coerente. Acest scenariu va răspunde la întrebările cheie ale locuitorilor, determinarea imaginilor locale, a simbolurilor și extinderea folclorului local.

Sentimentul de apartenență la o locație este unul dintre cele definitorii pentru o persoană modernă, deoarece contribuie la stabilitatea și experiența pozitivă a situațiilor care anterior putea deveni un motor al emigrării. Astfel, o istorie coerentă contribuie la identificarea toponimelor locale care sporesc sentimentul de apartenență la loc, îmbunătățesc imaginea municipalității, sporesc atractivitatea acesteia și diminuează migrația populației.

3) Analiza tendințelor existente, a pachetelor tehnologice și a rețelelor de producere în economia mondială, poziționând Chișinăul în ele. Acest scenariu implică o etapă calitativ nouă de identificare locală separată de cele anterioare, disponibilă pentru experimente.

Economia celor mai mari orașe din lume a fost reconstruită în ultimele decenii, în conformitate cu progresul științific și tehnologic. Odată cu dezvoltarea acestui scenariu, Chișinăul va fi capabil să activeze toți factorii de producție și să se alinieze la economiile moderne caracteristice orașelor globale.

Strategia de dezvoltare socio-economică și spațială durabilă a municipiului prevede proiectele de modernizare a capitalei și a suburbiilor, care ar putea fi implementate până în 2030. Proiectul a fost elaborat de un grup de experți străini. Înainte ca să fie aprobat, acesta urmează a fi consultat public și cu societatea civilă, după introducerea modificărilor survenite în prima rundă de discuții.

Total
0
Shares
Share 0
Tweet 0
Share 0
Share 0
Previous Article
  • Social

Vasile Niculița, tânărul care a revenit acasă ca să facă agricultură de tip ecologic

  • 19 aprilie 2022
Detalii
Next Article
  • Social

Poșta Moldovei a lansat marți marca poștală „MOLDOVA PENTRU PACE” în semn de solidaritate cu poporul ucrainean

  • 19 aprilie 2022
Detalii
Știri conexe
Detalii

Designul japonez contemporan cucerește Chișinăul

  • 7 noiembrie 2025
Detalii

Ion Ceban: „Valoarea investițiilor în sănătate o dau oamenii ca doamna Anadela Glavan”

  • 6 noiembrie 2025
Detalii

Moldova preia președinția Protocolului privind apa și sănătatea al OMS și UNECE

  • 6 noiembrie 2025
Detalii

Lucrările de amenajare a luncii râului Cogâlnic din Hâncești, în plină desfășurare

  • 6 noiembrie 2025
Detalii

Dan Perciun, în vizită la Cahul: investiții pentru îmbunătățirea calității educației

  • 5 noiembrie 2025
Detalii

Denis Șova: „Situația economică este alarmantă – politica începe din nou să influențeze economia”

  • 4 noiembrie 2025

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

RLIVE TV

Articole recente
  • Sprijinul european, apreciat, dar rămâne mult de făcut pentru integrare
  • Eficienţa energetică devine prioritate: prima reuniune ODYSSEE‑MURE la Chişinău
  • LIVE// Conferință de presă susținută de Președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, și Președinta Parlamentului European, Roberta Metsola
  • Capitala oferă sprijin educaţional pentru mii de copii ucraineni în şcoli şi grădiniţe
  • Designul japonez contemporan cucerește Chișinăul
Comentarii recente
  • Elevii de liceu vor putea susține tezele semestriale la aceeași disciplină opțională - Expresul la Liceenii pot alege aceeași disciplină la teze în ambele semestre
  • „Voucher Cultural”: peste 5.000 de tineri au beneficiat de sprijin pentru activități culturale în 2025 - Expresul la Peste 5.000 de tineri au beneficiat de voucherul cultural în 2025 — majoritatea preferă să cumpere cărți
  • Zina la Liderul partidului „Moldova Mare” acuză guvernarea de „tiranie”, după ce conturile i-au fost blocate
  • JamesRit la Republica Moldova și-a asumat nouă angajamente axate pe incluziunea refugiaților, drepturile copiilor, egalitatea de gen, educație și eradicarea apatridiei. Obiectivele au fost expuse în cadrul Forumului Global pentru Refugiați 2023
  • deratizatorul la AUR Moldova va lansa o campanie activă de promovare a Unirii în toate regiunile țării
Recomandate
  • Sprijinul european, apreciat, dar rămâne mult de făcut pentru integrare
    • 7 noiembrie 2025
  • Eficienţa energetică devine prioritate: prima reuniune ODYSSEE‑MURE la Chişinău
    • 7 noiembrie 2025
  • LIVE// Conferință de presă susținută de Președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, și Președinta Parlamentului European, Roberta Metsola
    • 7 noiembrie 2025
  • Capitala oferă sprijin educaţional pentru mii de copii ucraineni în şcoli şi grădiniţe
    • 7 noiembrie 2025
  • Designul japonez contemporan cucerește Chișinăul
    • 7 noiembrie 2025
Good News
  • Ultimile stiri
  • Politică
  • Social
  • Economic
  • Externe
  • Life & style
GoodNews, portalul care îți aduce doze zilnice de istorii motivante,
realizări remarcabile și inițiative pozitive.
Descoperă o perspectivă proaspătă asupra știrilor,
unde optimismul și speranța sunt la ele acasă.

© 2025 - GOOD NEWS | Developed by: INTELLECT GROUP

Input your search keywords and press Enter.