Autostrada A8, Târgu Neamț – Iași – Ungheni, numită și Autostrada „Unirii”, va aduce atât pentru R. Moldova, cât și pentru România, dezvoltare pe mai multe domenii și întărirea legăturilor dintre comunitățile de pe ambele maluri de Prut. Acest lucru îl afirmă președintele Consiliului Județean Iași, Costel Alexe. Potrivit lui, se înregistrează progrese în dezvoltarea proiectului. Mai mult – se discută și prelungirea autostrăzii până la Chișinău.
„Am vorbit despre proiectul autostrăzii A8 Iași – Ungheni, date fiind ultimele inițiative ce privesc prelungirea autostrăzii de la Ungheni spre Chișinău. Acest lucru va aduce dezvoltare comunităților noastre. Și pentru România, și pentru Republica Moldova conectarea prin autostradă va însemna dezvoltare economică, socială, culturală și întărirea legăturilor profunde dintre comunitățile noastre. Faptul că se discută de prelungirea autostrăzii de la Ungheni spre Chișinău este un pas uriaș, nu doar pentru Republica Moldova, ci și pentru România, în special pentru județul Iași pentru că noi avem foarte multe planuri de cooperare transfrontalieră, iar posibilitatea de a avea acces la infrastructura unei autostrăzi ar favoriza și mai mult posibilitățile noastre de colaborare și dezvoltare în același ritm”, a spus președintele CJ Iași în cadrul unei emisiuni la Radio Moldova.
Autostrada va lega România de R. Moldova printr-un pod peste Prut, la Ungheni, ce urmează a fi construit între Zagarancea și Semeni, cu lungimea 1 km. Potrivit lui Costel Alexe, se fac progrese în privința construirii podului, chiar săptămâna trecută având loc o dezbatere asupra unui raport privind proiectul.„Se fac progrese și pentru proiectul Podul de peste Prut realizat în zona de graniţă dintre România şi Republica Moldova, pe teritoriul administrativ al comunei Golăiești în județul Iaşi, în România şi în raionul Ungheni pe teritoriul Republicii Moldova. Chiar săptămâna trecută a avut loc dezbaterea publică a „Raportului privind impactul asupra mediului” și a „Studiului de evaluare adecvată” pentru proiectul „Pod peste Prut la Ungheni”. Podul peste râul Prut va asigura conexiunea autostrăzii Paşcani – Iaşi – Ungheni (inclusă în reţeaua prioritară TEN-T a Uniunii Europene) cu drumul M14 Criva – Briceni – Chişinău – Tiraspol şi va micşora distanţa dintre Chişinău şi Iaşi cu aproximativ 25 km. Totodată podul va conecta autostrada Tg. Neamţ – Iaşi – Ungheni prin partea de nord a localităţii Ungheni din România cu varianta de ocolire a oraşului Ungheni din Republica Moldova. Sper ca planurile de a merge mai departe cu autostrada până la Chișinău să se concretizeze, iar așa cum vom trece Carpații pe A8, să trecem și Prutul”, a explicat Alexe.
În luna octombrie anul curent, Preşedintele României Klaus Iohannis a promulgat legea care stabileşte ca termenul pentru finalizarea Autostrăzii „Unirii” să fie 31 decembrie 2030.
Autostrada Unirii va începe la granița României cu R. Moldova printr-un nou pod peste râul Prut, în punctul Ungheni, și se va termină printr-o conexiune cu autostrada A3 Brașov-Borș, în apropierea orașului Târgu-Mureș.
Este vorba despre 320 km, care vor costa în jur de 8,9 miliarde de euro. Pe bucăți, Autostrada Târgu Mureş – Ditrău (92 km) este estimată la 2,12 miliarde euro, Autostrada Ditrău – Târgu Neamţ (118 km), 4,24 miliarde euro, iar Autostrada Târgu Neamţ – laşi – Ungheni (101 km) – 2,52 miliarde euro.
Banii vor veni de la bugetul de stat al României, prin bugetul Ministerului român al Transporturilor din credite externe și din fonduri europene nerambursabile și/sau prin parteneriat public/privat.
Sursa: deschide.md