Producătorii de automobile accelerează eforturile de a folosi mai puţin paladiu şi mai multă platină, din cauza îngrijorărilor legate de aprovizionarea cu paladiu din Rusia, a anunţat luni Consiliul Mondial pentru Investiţii în Platină (WPIC), care anticipează un surplus mare de platină pe piaţă în acest an, transmite Reuters.
Producătorii de automobile făceau deja tranziţia la platină, care este mai ieftină decât paladiul, pentru a economisi bani, dar accelerarea acestui proces ar creşte cererea de platină şi ar putea mări preţurile, având în acelaşi timp efectul opus asupra paladiului, informează News.ro.
Rusia asigură aproximativ 25-30% din oferta mondială de paladiu şi aproximativ 8-10% din cea de platină.
Nu există niciun semn că exporturile ruseşti au fost reduse de sancţiunile impuse ţării, de când a trimis trupe în Ucraina în februarie, dar, odată cu prelungirea războiului, mai multe companii ar putea boicota metalul rusesc, iar guvernele ar putea impune restricţii.
”Efortul de înlocuire a crescut enorm. Cantitatea de economii pe care le poate face un producător de automobile este semnificativă. Ceea ce s-a adăugat în plus sunt preocupările legate de disponibilitatea (de paladiu)”, a spus Trevor Raymond, directorul pentru cercetări al WPIC.
La aproximativ 950 de dolari uncia, platina costă aproximativ jumătate faţă de paladiu.
Producătorii de automobile folosesc aproximativ 2,5-3 milioane de uncii de platină în fiecare an şi aproximativ 8,5 milioane de uncii de paladiu.
În ultimul său raport trimestrial, WPIC a spus că piaţa de platină, de aproximativ 8 milioane de uncii pe an, va fi suplimentată cu 627.000 de uncii în acest an, după un excedent de 1,13 milioane de uncii în 2021.
În martie, Consiliul a prognozat un surplus de 652.000 de uncii pentru 2022.
În timpul trimestrului ianuarie-martie, cererea de platină a scăzut cu 26% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar oferta a scăzut cu 13%, lăsând în piaţă o supraofertă de 167.000 de uncii, a spus WPIC.
Pe ansamblul anului, oferta de platină va fi cu 5% mai mică decât în 2021, iar cererea va fi cu 2% mai mare, cererea din industria auto crescând cu 16%.