În Chișinău, numărul locurilor de parcare este în continuă creștere, dar cererea tot mai mare de locuri depășește cu mult oferta. În prezent, orașul dispune de aproximativ 52.000 de locuri de parcare, din care 4.000 au fost amenajate în ultimii patru ani. Cu toate acestea, numărul tot mai mare de automobile a dus la apariția unor abuzuri, precum parcarea neautorizată, instalarea ilegală de indicatoare și chiar ocuparea abuzivă a terenurilor publice pentru a construi locuri de parcare pe trotuare și în spațiile verzi. În unele cazuri, parcările private închid accesul altor utilizatori prin instalarea de bariere sau lanțuri.
În acest context, autoritățile locale din Chișinău au anunțat un plan de reglementare a parcărilor și parcajelor, prin implementarea unui regulament menit să organizeze mai eficient spațiile de parcare și să rezolve abuzurile apărute. Proiectul vizează și introducerea parcărilor publice cu plată, care vor contribui la o gestionare mai bună a acestora.
Inventarierea locurilor de parcare și soluțiile propuse
Cererea pentru locuri de parcare este cea mai mare în zonele centrale ale Chișinăului, iar densitatea acestora este mai mare în sectoarele Râșcani, Ciocana și Centru. Deși există aproximativ 51.905 locuri de parcare în municipiu, autoritățile estimează că sunt necesare noi locuri pentru a răspunde nevoii crescânde a șoferilor. În acest sens, se va face o inventariere completă a parcărilor existente și se vor amenaja noi locuri, iar utilizarea acestora va fi reglementată de un regulament specific.
Sergiu Popovici, șeful Direcției parcări din cadrul Direcției generale mobilitate urbană (DGMU), a subliniat că, deși există parcări publice, acestea nu sunt reglementate corespunzător din punct de vedere juridic. Astfel, autoritățile vor implementa măsuri pentru reglementarea parcărilor și parcajelor, inclusiv prin crearea de noi locuri de parcare, dar și prin organizarea parcărilor cu plată, care vor fi reglementate conform unui regulament aprobat de Consiliul Municipal Chișinău.
Introducerea parcărilor cu plată
În prezent, toate parcările cu plată din Chișinău sunt private și includ aproximativ 11.000 de locuri. Tarifele variază între 20 și 100 de lei pe oră, în funcție de zona în care se află parcarea și cererea de locuri din acea zonă. Autoritățile municipale au în vedere reglementarea și introducerea de parcări publice cu plată, care vor funcționa conform unui tarif stabilit de Consiliul Municipal Chișinău. Scopul acestei măsuri este de a organiza mai eficient locurile de parcare și de a reduce supraaglomerarea zonelor centrale ale orașului.
Sergiu Popovici a menționat că, în prima etapă, taxa de parcare va fi introdusă în mod gradual, fără diferențiere geografică inițială. Aceasta va fi implementată, mai întâi, în sectorul Centru, ca parte a unui proiect pilot. Astfel, autoritățile vor putea testa sistemele de plată, precum și procedurile administrative necesare, înainte de a extinde măsurile la nivelul întregului oraș.
Locuri de parcare pentru persoanele cu dizabilități
Un aspect important al regulamentului este acordarea de drepturi suplimentare persoanelor cu dizabilități. Conform legislației naționale, cel puțin 4% din locurile de parcare vor fi rezervate acestora. De asemenea, șoferii care nu au dreptul să utilizeze aceste locuri, dar folosesc abuziv simbolul de dizabilitate, vor fi sancționați. Locurile de parcare rezervate pentru persoane cu nevoi speciale vor fi gratuite, iar persoanele cu dizabilități vor avea dreptul să ocupe orice loc de parcare, indiferent de regimul de taxare.
Digitalizarea parcărilor și plata prin aplicație mobilă
Digitalizarea procesului de parcare este un alt pas important în reglementarea acestui sector. Autoritățile planifică implementarea unui sistem de management electronic care va include o aplicație mobilă pentru plata parcării. Aceasta va permite șoferilor să plătească rapid și eficient pentru locurile de parcare disponibile, iar harta interactivă va oferi informații în timp real despre disponibilitatea locurilor și tarifele aplicabile.
Sergiu Popovici a subliniat că aplicația va fi accesibilă și pentru persoanele care nu sunt familiarizate cu tehnologiile digitale, iar obiectivul principal este ca toți utilizatorii să poată accesa acest sistem de plată într-un mod simplu și convenabil.
Soluții pentru descongestionarea traficului
Un alt proiect important al autorităților municipale este amenajarea parcărilor de tip „Park&Ride” la intrările în Chișinău. Aceste parcări vor permite șoferilor să lase mașinile la periferia orașului și să continue călătoria cu transportul public. În paralel, autoritățile vor îmbunătăți condițiile de transport public, vor extinde rețeaua de linii de autobuz și vor diversifica rutele, pentru a face transportul public o opțiune mai atractivă.
De asemenea, se preconizează construcția de parcări supraetajate în zonele aglomerate și amenajarea unor parcaje de mare capacitate, destinate să răspundă nevoilor de parcare din zonele cu trafic intens.
Concluzie
Reglementarea parcărilor în Chișinău se află într-un proces continuu de modernizare, iar autoritățile locale se concentrează pe dezvoltarea unui sistem de parcare mai eficient, digitalizat și sustenabil. Acest sistem trebuie să răspundă nevoilor în creștere ale locuitorilor orașului, să reducă congestionarea traficului și să contribuie la îmbunătățirea condițiilor de circulație și transport urban. Prin implementarea acestor măsuri, Chișinău va deveni un oraș mai bine organizat din punct de vedere al mobilității urbane.
ABONEAZĂ-TE LA CANALUL NOSTRU DE TELEGRAM SUBIECTUL ZILEI!