Proiectul noului Cod al transportului feroviar urmează a fi supus dezbaterilor în şedinţa plenară a Parlamentului.
PROIECTUL acestuia a fost elaborat de Guvern, în contextul în care proiectul Codului transportului feroviar, înregistrat în Parlament pe 11 iunie 2020, nu a fost examinat în nici o lectură şi, respectiv, a devenit nul.
În opinia autorilor, implementarea noului Cod al transportului feroviar va elimina monopolul Întreprinderii de Stat ”Calea Ferată din Moldova” pe piaţa serviciilor feroviare. Astfel, infrastructura feroviară va aparţine în continuare statului, iar serviciile de tracţiune, transport pasageri şi marfă vor putea fi prestate de operatori privaţi.
În acelaşi timp, se vor stabili reguli concrete privind aportul statului în privinţa dezvoltării infrastructurii feroviare şi, prin urmare, va fi creat un climat investiţional echitabil în ramură, asigurată competitivitatea pe piaţa serviciilor de transport feroviar de mărfuri.
O atenţie sporită este acordată serviciilor de transport pasageri. În acest sens, proiectul creează temei legal necesar pentru aprobarea regulilor stricte de transport feroviar de pasageri privind acordarea serviciilor de transport pasageri, modul de deservire, mecanismul de compensare şi alte aspecte legate de protecţia drepturilor consumatorilor în acest domeniu.
Proiectul Codului este elaborat întru implementarea Acordului de Asociere între Republica Moldova, pe de o parte, şi Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, dar şi altor acorduri semnate de ţara noastră cu partenerii europeni.
În şedinţa de astăzi, Comisia economie, buget şi finanţe a aprobat raportul la proiectul Codului transportului feroviar. Anterior acesta a fost supus audierilor publice, pe platforma comisiei.