România a solicitat Uniunii Europene un sprijin financiar de 77 milioane de euro pentru două proiecte de infrastructură care vor consolida legăturile dintre România și Republica Moldova, a declarat Irinel Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
România și Republica Moldova au depus două propuneri de finanțare comună pentru infrastructura transfrontalieră, în cadrul programului „Mecanismul pentru Interconectarea Europei” (Connecting Europe Facility – CEF). Solicitarea de fonduri vizează îmbunătățirea conexiunilor rutiere și feroviare între cele două state.
Primul proiect propus include modernizarea Podului Albița (RO) – Leușeni (MD) și a unui drum de acces de 8 kilometri. Pe partea română, se va construi un pod de 161 metri peste râul Prut, cu patru benzi de circulație, iar în Republica Moldova, se vor moderniza 8 kilometri de drum cu două benzi pe fiecare sens. Valoarea estimată a acestui proiect este de 87,56 milioane de euro, din care 50% (43,78 milioane de euro) vor fi finanțați de UE.
Al doilea proiect se concentrează pe reabilitarea liniei feroviare Roman – Iași – Frontieră – Ungheni. Proiectul include două etape: prima etapă presupune electrificarea și modernizarea ușoară a liniei Iași – Granița, iar a doua etapă include modernizarea completă a tronsonului de cale ferată dintre Socola și Frontieră (17 km) și între Frontieră (RO) și Ungheni (MD) pe o distanță de 1,68 km, inclusiv lucrări la Podul Eiffel, un simbol al relațiilor dintre cele două țări. Valoarea acestui proiect se ridică la 67,63 milioane de euro, din care 50% (33,81 milioane de euro) vor proveni de la Uniunea Europeană.
În total, Ministerul român al Transporturilor și Infrastructurii a depus 12 proiecte în valoare de 678 milioane de euro, cu o contribuție a CEF de 466 milioane de euro, cu procente de cofinanțare între 50% și 85%.
Abonează-te la canalul nostru de Telegram Subiectul Zilei!